ezinne-toppbilde-bw

Blogg

Siste harde sprintøkt før det braker løs! ;)

READY 2 RUN

Det er helt surrealistisk å tenke på at dette er mitt tredje OL. Åtte år har gått siden OL i Beijing, da var jeg bare 20 år. Ufattelig nervøs og veldig spent stod jeg på startsstreken. Jeg var klar for å løpe mitt første OL som også var mitt første seniormesterskap. Det gikk over all forventning, jeg tok norsk rekord og det var en opplevelse som ga mersmak.

Jeg lever virkelig ut drømmen min og nyter hvert øyeblikk. Jeg går inn i dette mesterskapet med en indre ro som jeg ikke har kjent på lenge. Dette er noe jeg har jobbet målrettet mot i fire år og endelig er jeg her igjen, klar for å løpe enda en gang.

I den anledning har jeg fått en låt av en av mine største supportere, Chris La Monica. Han har skrevet og produsert låta, med vokal av Breana Marin. Jeg ble virkelig imponert og motivert. Dette er kanskje det beste heiaropet noensinne. Jeg vet hvilken låt som er på spillelista under oppvarmingen. Jeg er «READY TO RUN»

Tusen Takk, Chris.

Sommerlig smoothie bowl

13737707_1820823068140527_4653811789271672929_o

Hei, i dag tenkte jeg å dele en av mine favoritt smoothieoppskrifter med dere. Denne smoothien fungerer like godt som en kjølig snack i sommervarmen, som et lite måltid etter en treningsøkt.

Oppskriften gir 1-2 porsjoner:

– En kurv halvfrossen jordbær (norske jordbær er spesielt gode og kan enkelt fryses og brukes utover sommeren, høsten og vinteren).

– En banan

– En neve sitronmelisse (krydderurt)

Alle ingrediensene blandes sammen med en stavmikser eller puttes i en blender. Tilsett litt vann dersom det er nødvendig.

Til topping har jeg brukt; kokosflak, valnøtter, linfrø og noen blader med sitronmelisse.

Lag gjerne smoothien kvelden før, sett den i kjøleskapet over natten og ha i ulik topping eller havregryn til frokosten dagen etter. Enklere enn dette blir det ikke!

Smoothien kan for eksempel også fryses og nytes som en dessert-sorbè.

Her er det bare å prøve seg frem og finne din egen smoothie-favoritt i sommervarmen.

13700958_1820823064807194_3911329226419312732_o 13708303_1821573984732102_9065505389207928445_o

Næringsinnhold

Jordbær er en god og viktig kilde til C-vitamin og kostfiber.

Banan er rik på Kalium og folat (et B-vitamin).

Sitronmelisse inneholder blant annet C-vitamin, kalsium og jern

Linfrø har et høyt innhold av kostfiber og sunt fett; flerumettede omega 3 fettsyrer.

Kokosflak har høyt innhold av kostfiber og kopper

Valnøtter er proppfulle av næringsstoffer; omega 3 fettsyrer, ulike B-vitaminer, magnesium, kobber, fosfor, jern, kalium, kostfiber og sink.

Fortell meg gjerne hva du synes om smoothien dersom du prøver ut oppskriften :) 

DSC_0097

Hello, Mar de pulpi

De som kjenner meg vet at jeg er veldig spontan og er en som utsetter alt til siste liten. Ergo så var ikke situasjonen annerledes denne gangen heller. Flybillettene ble bestilt på lørdag og dagen etter satt jeg på flyet til Spania. Tilværelsen i Oslo gjorde meg utslitt. Venner som ville henge ble til lange sene sommerkvelder, samt mange andre oppgaver som burde vært gjort. Det er ikke mange uker igjen til OL, og frem til da er det viktig for meg å koble av, konsentrere meg om treningen og forberede meg på best mulig måte.

DSC_0129

Valget falt på Mar de Pulpi som ligger i San Juan de los Terreros, omtrent to timer unna Alicante.Det som er så deilig med dette stedet er at det er så kort avstand til alt. Styrkerommet og løpebanen ligger tre minutter unna hverandre. Treningsøktene blir derfor effektivt gjennomført, så resten av dagene kan nytes ved bassengkanten i rolige og vakre omgivelser.

Lillesøsteren min, Chiamaka reiser sammen med meg. Vi trener vanligvis ikke så mye sammen fordi jeg løper sprint og hun hopper tresteg, men ettersom vi gjør mange av de samme øvelsene i styrkerommet kan vi derfor samkjøre styrkeøktene våre. Treningene blir definitivt mye morsommere om man gjennomfører dem sammen.

DSC_0429

Dagens økt

Blokkstarter: 2x20m – 2x30m – 2x40m

Styrke: Frivending, eksplosive knebøy, hopp over hekker, samt kjerneøvelser for mage og rygg.

Styrkeøvelsene skal helst være eksplosive med få repetisjoner på denne tiden av året. Jeg kommer nok til å skrive mer spesifikt om trening på et senere tidspunkt.

Nå har det gått tre dager og kroppen føles bra, overskuddet mitt er tilbake på plass igjen.  Endelig!  Jeg tenker at det viktigste er at man trives med det man gjør. Har man det bra så presterer man også generelt bedre.DSC_0222-3

Jeg har ikke tid til sommerferie, så dette føles litt som min lille miniferie, midt i sesongen. Ferien min pleier å være i september, og da tenker jeg å dra til New York og Mexico. Kanskje rekker jeg å dra innom Cuba.  Kjenner at jeg gleder meg som en liten unge bare av tanken.

Hva er dine planer for sommeren?

20 dager til RIO

DSC01123

DSC01122

DSC01125

Det har vært knyttet mye spenning til uttaket, men i går fikk jeg endelig nyheten. JEG SKAL TIL OL!! Nå er det bankers! Nå kan søster endelig booke flybillett til Rio, og nå er det bare å glede seg.

Det å drive med toppidrett er en emosjonell berg og dalbane og det er ikke alle som ser det slitet vi går gjennom.
Alle tårene man har felt, de gangene man har spurt seg selv «Hvorfor holder jeg fortsatt på?». Samtidig er det ingenting som kan måle seg med den gleden når ting endelig klaffer. Det adrenalin-kicket rett før et løp. Lykkerusen som strømmer gjennom kroppen etter mål. Veien til Rio har på ingen måte vært enkel, men det er definitivt verdt det :)

Jeg har valgt å ikke konkurrere igjen før NM i askøy, men har tenkt å bruke tiden fremover til trening, samle overskudd og finpusse teknikken. Jeg skal prøve å oppdatere bloggen så ofte som mulig. Her vil dere få muligheten til å følge meg og mine forberedelser mot OL. Jeg kommer til å skrive om trening, kosthold, motivasjon etc.

Ezinne Athletics

Nytt prosjekt starter 22. september

Vi starter med Ezinne Athletics 22. september. Hørt om det?

Hva er EA?

Nå har du muligheten til å trene sammen med Ezinne Okparaebo. Du får gratis turer, treninger, treningsutstyr og vil oppleve samhold og idrettsglede.
Ezinne Athletics har som mål å få flere ungdommer med minoritetsbakgrunn inn i friidretten, spesielt jenter. Disse kan på sikt utvikles til å bli toppidrettsutøvere eller de kan få glede av idretten på mosjonsnivå. Målet er å beholde flest mulig i idrettsmiljøet.

– blir du med?